Lannert Judit oktatáskutató blogja

Tanulópénz

Új receptek kellenek!

Válasz Novák Katalin videójára

2020. december 15. - Tanulópénz

Novák Katalin egy videóban szólítja meg a nőket és beszél arról, hogyan lehetnek sikeresek. A videóban gyakori a csúsztatás és az elhangzottak sajnos nélkülözik a témában készült kutatások eredményeit, ezért úgy éreztem el kell készítenem a saját verziómat is, ami nagyban épít a videóban elhangzottakra, de remélhetőleg új megvilágításba helyezi annak mondandóját. Íme. (Ajánlott előtte megnézni a videót!)

Szeretek főzni időnként. El szoktam térni a recepttől, mert jó érzés kísérletezni és tudni, hogy újat is létrehozhatok. Próbálkozni kell, ami néha kudarccal jár, máskor sikerrel. Az élet is ilyen, vagy még ilyenebb. Nincsen mindenre recept, a kockázat is nagyobb. Más körülmények vesznek körül bennünket, különböző élethelyzetekben vagyunk, egymástól eltérő vágyakkal, adottságokkal.
novakkatalin_nyito3.pngNe arra keressük a választ, hogy hogyan lehet sikeres és erős egy nő, mert nem ez a lényeg. Arra keressük a választ, hogyan lehet boldog egy nő, hogyan teljesedhet ki.  A lányoknak és nőknek mindig azt mondják, hogy mit ne tegyenek, ezért most inkább nézzük meg, hogy mit tegyenek ezért. Higgyék el, hogy ők is lehetnek olyan értékesek, mint egy férfi, és igen, azonos végzettséggel és munkával bizony jár nekik is az ugyanolyan fizetés és beosztás. Legyenek tisztában azzal, hogy ahhoz, hogy ne kelljen választaniuk a gyermekvállalás és a komoly szakmai munka, felelősségteljes beosztás között, valódi társra lesz szükségük, nem egy családfőre. Természetesen egy nő boldog lehet sokgyermekes anyaként is, úgy hogy csak a családjának él. De ha a társadalom és a politikusok ezt sulykolják minden pillanatban, akkor előbb-utóbb el is hisszük, hogy csak erre vagyunk alkalmasak. Ráadásul a hosszú ideig tartó otthonlétet támogató Gyed és Gyes nemcsak az anya későbbi munkaerő-piaci esélyeit rontja, de gyakran gyámoltalanná teszi a gyerekeket.

A boldog életről való döntés nem csak a mi kezünkben van, de a férfiakéban is. Ez persze nem jelenti azt, hogy könnyű lenne meghozni ezeket a döntéseket. Éppen ellenkezőleg. Nehéz azt kimondani, hogy valakivel egy életre szóló házastársi szövetséget kötünk. Nehéz vállalni az ezzel járó felelősséget, legyen szó nőről vagy férfiról. A gyermekáldásra sem könnyű igent mondani. Hiszen az lemondással, áldozatvállalással is jár, ugyanis a nők életében Magyarországon a gyermekvállalás egy olyan pont, ahol a kutatók szerint, annyira beszakad a bérük, hogy utána egy életen át már nem tudják behozni ezt a lemaradást. Ráadásul a DNS és telomérvizsgálatok alapján a több gyermeket szülő nők rövidebb életűek lesznek, mint a gyermektelenek. Nem könnyű nap mint nap gondoskodni a családról, úgy hogy közben van egy munkánk, szerencsés esetben hivatásunk is, de nincs olyan társunk, aki átvállalná a terhek egy részét. A magyarországi kutatások egyértelműen kimutatták, hogy a nők vállán nemcsak a gyerekek, de az idős rokonok gondozásának terhe is nyugszik. Részben azért, mert a férfiak nem veszik ki eléggé belőle a részüket, másrészt azért, mert a nagy ellátó rendszerek nem jól működnek. Ráadásul ez a női munka láthatatlan, hiszen fizetés nem jár érte, pedig nem kis összegekről van itt szó. (Akit érdekel, hogy mennyi az annyi, az itt kiszámíthatja.) A családi és munkahelyi munka közötti feszültség így annyi stresszel jár, ami már a nők életkilátásait is rontja. Igen, nehéz áthidalni az évek során felmerülő problémákat, szembenézni a váratlan kihívásokkal. De ne higgyük, hogy attól leszünk erősek, hogy a belénk sulykolt szerepvállalás miatt minden fizetetlen munkát elvégezve leamortizáljuk magunkat. Nem ezek a strukturális kényszerből fakadó nehéz rossz döntések tesznek minket igazán erőssé. Hanem az, ha ki merünk állni magunkért. Meg egyáltalán, miért is kell erősnek lenni, vagyis miért kell mindezt elviselnünk? Nem, nem vagyunk erősek, és sokszor nincs annyi erőnk, hogy a vállunkra tett terheket elhordozhassuk, sőt, hogy még mások terheit is képesek legyünk átvenni. Ezt azok akarják elhitetni velünk, akik az alul-, vagy meg nem fizetett női munka előnyeit élvezik. Az otthon melegét élvező patriarcha családfők és azok a politikusok, akiknek így rövidtávon nem kell erőforrásokat csoportosítani az olyan hosszútávon megtérülő humán erőforrás termelő ágazatokba, mint az egészségügy, szociálpolitika és oktatásügy.

Vállaljuk hát a felelősséget. Merjünk bátor döntéseket hozni és merjünk nemet mondani. Mondjunk le például az úgynevezett privilégiumainkról, az olyan üveggyöngyökről, mint hogy a férfiak kinyitják előttünk az ajtót az étteremben és kifizetik az ebédszámlát, vagy hogy ingyen mehetünk a szórakozóhelyekre, vagy hogy könnyes szemmel többször elmondják, hogy milyen hálásak, hogy zokszó nélkül robotolunk és hogy nincs szebb hivatás, mint anyának lenni. (Most nagyon nem jut eszembe más privilégium.)

Igen, éljük meg az emberek közötti különbségből fakadó összhang szépségét és lehetőségét. Merjük bevonni társunkat a gyermeknevelésbe és a házi munkába, merjünk elmenni néha otthonról, mert a társunk helyettesíthet bennünket és igen, merjünk örülni az életnek. Örüljünk, hogy nőnek születtünk. Akkor is, ha esetleg nem jön össze a gyerek. Mert gyerek nélkül is lehet teljes életet élni. Felelős politikusoknak mindenképpen érdemes elgondolkodni az élhető jövő és a demográfia viszonyán. Örüljünk a szüleinknek, nagyszüleinknek, társunknak, gyerekeinknek, unokáinknak. És élvezzük, ha sikerül megélni azt a csodát, hogy gondolkodó, alkotó nőként hivatásunkban is kiteljesedhetünk, mert Magyarországon ez sem egyszerű, ahogy azt szintén friss kutatási eredmények mutatják.

Recept nincs, de az út ott van mindannyiunk előtt, csak meg kell harcolni érte. Merjünk rálépni.

Lannert Judit

többgyermekes anya és alkotó ember

P.s.: Azért is ragadtattam magam erre az írásra, mert Novák Katalin jelenleg a magyar kormány legszimpatikusabb tagja, intelligens, több nyelvet beszélő, képzett ember. Éppen ezért én, és úgy gondolom a nők nagy része is, ennél jóval többet és mást várna el tőle.

A bejegyzés trackback címe:

https://koloknet.blog.hu/api/trackback/id/tr5316339140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

GiGi1234 2020.12.15. 18:55:36

Nagyon hálas vagyok ezért az írásért.... Köszönöm !!!!

Sir Galahad 2020.12.15. 18:55:53

A szerző ott van tévedésben, hogy "többet" várt Novák Katalintól. Amit a miniszter megfogalmazott, az nem kevesebb, mint amit a szerző mond, hanem más. Így kerek a világ, nem kell mindenkinek mindenről ugyanazt gondolni. Novák Katalin egy konzervatív szellemiségű kormány családügyi minisztere, logikus, hogy a nézetei ezzel vannak szinkronban. 4 évente vannak választások, ha a következőnél a többség mondjuk egy liberális kormánynak ad bizalmat, akkor nyilván olyan lesz a családügyi miniszter, és vele meg majd a konzervatívok vitáznak.

Billy Hill 2020.12.15. 18:56:06

"a hosszú ideig tartó otthonlétet támogató Gyed és Gyes nemcsak az anya későbbi munkaerő-piaci esélyeit rontja, de gyakran gyámoltalanná teszi a gyerekeket" - a magam részéről támogatom a 3 vagy 6 hónap utáni visszatérést a munkaerőpiacra, de idehaza sok rajongóm nem lesz emiatt... :-)

Billy Hill 2020.12.15. 18:56:16

Itt valószínűleg _főleg_ a magánszférának van feladata, mert egy NAV-nál vagy egyetemi tanszéken, MÁK-nál, nyugdíjintézetnél, közig.hivatalban, bíróságon-ügyészségen stb. ugyanahhoz az ügyintézői / tanári / vezetői / bírói-ügyészi pozícióhoz ugyanaz a fizetés társul a bértábla szerint, függetlenül attól, hogy mi van a lábak között...

blasiuss 2020.12.15. 21:34:01

Tessék már megmondani, milyen kutatás, vagy esetleg tapasztalat mondatja ki azt az állítást, hogy "a hosszú ideig tartó otthonlétet támogató Gyed és Gyes.... gyakran gyámoltalanná teszi a gyerekeket"? Meglátásom szerint ennek semmi köze nincs a GYes/Gyed időtartamához, sokkal inkább a szülő hozzáállásához.

kewcheg 2020.12.15. 21:34:04

Én még sose láttam olyat, hogy egy nő kevesebbet keresett volna mint egy férfi-ugyanolyan végzettséggel,ugyanabban a munkakörben.
Viszont. A nő, ha fiatalabb,kevesebbet keres. (bár a férfi is.) A nő, ha "csak" gépíró, kevesebbet keres,mint egy szakdolgozó férfi. Az igazgató férfi is többet keres nyilván,mint a beosztott nő.Álprobléma, mint a BLM Amerikában, a legkevésbé rasszista, legnyagyvonalúbb, legnyitottabb társadalomban.(Kínában nem lehetne BLM, mert muerte or die...:))

Dee_ 2020.12.15. 21:34:10

@Billy Hill: Erre meg csak annyit mondok: bérkiegészítés. A munkaadó dönt, kinek mennyit ad. A közszférában is. Az alap ugyanannyi persze...

Dee_ 2020.12.15. 21:34:17

@Billy Hill: Kell hozzá egy megfelelő bölcsődehálózat, ami nincs. Az állam nem költ rá, inkább kiszúrja a sokszor kényszerből otthonmaradók szemét gombokkal (mennyi a gyes? 28500 mínusz 10%).

Andy73 2020.12.15. 23:59:07

A cikk után kíváncsiságból megnéztem a videót. Szerintem jószándékú és szimpatikus. A gondot inkább abban látom, hogy úgy tesz - és a poszterina is - mintha nem éppen a Covid-járvány kellős közepén lennénk. Naponta több mint száz ember hal meg a járványban Magyarországon, Európa gyakorlatilag le van zárva, este kijárási tilalom, digitális oktatás a felsőoktatásban és a középiskolákban, és akkor tényleg ez a probléma?
Először talán vészeljük át a járványt, maradjunk egészségesek vagy ha elkaptuk, akkor szövödmények nélkül gyógyuljunk meg. Közben lehetőleg maradjon meg a munkánk, maradjunk talpon anyagilag is a gazdasági visszaesés, a növekvő munkanélküliség és infláció közben. Utána lehet tovább filozofálgatni a női szerepekről. Persze aki olyan szerencsés, hogy nem érinti a járvány, az most is teheti.

élhetetlen 2020.12.15. 23:59:18

@kewcheg: Akkor mesélek. Összeszedtek egy külföldi partnerrel megvalósítandó projekthez 30 embert a cégtől 25 éve. Mindenki jött a saját fizetésével, az egyik kolléganő az előző számlázási rendszertől, Számalk végzettséggel 120 ezerért, én a fejlesztés technológiai osztályról, két diplomával 70 ezerért. Másfél évembe telt, kemény munkával, hogy lekörözzem. Aztán a forvardoló menedzser fiúkák, akik kapnak egy levelet egy megoldandó problémával, tovább küldik tíz embernek, és ha van megoldás, akkor ők tálalják. És többet keresnek, mint bármelyik probléma megoldó, bár egy fizetési kategóriában vannak, de olyan jól teljesítenek Hogy kerülnek ilyen helyzetbe? Nagyon okosan tudnak beszélni arról, amihez nem értenek, annak, aki felettük van, és szintén nem ért hozzá. Ez is egy adottság. Egy multinál, ahol én is dolgoztam, elég tágak a fizetési kategóriák.

moonlight777 2020.12.15. 23:59:31

Nagyon elegem van már abból, hogy felülről, hatalomból akarják megmondani, megszabni hogyan éljünk. Egyre erősebben érzem, hogy jó hogy nincs és nem is lesz gyerekem, nagyon nem akarnám, hogy ilyen világban nőjön fel, ahol nézetekben visszafelé tartunk a sötét középkorban. Egyre világosabb, hogy nem azért kellenek a gyerekek ennek a hatalomnak, hogy ne fogyjon el a magyarság, hanem azért, hogy legyen elegendő utánpótlás engedelmes bérrabszolgákból. Na én ebből nem kérek.

kewcheg 2020.12.15. 23:59:35

Azért sincs igaza a miniszternónek, mert - a kormány lózungjaival ellentétben - a gyerekvállalás és nevelés a családok 80 százalékánál azt eredményezi, hogy anyagilag rosszabbul járnak mint a gyermeket nem vállalók, vagy gyermektelenek.Ezért hát érthető, hogy ahogy teheti, az anya teper vissza dolgozni,hiszen minden pénzre szükség van.Mai áron szerintem egy gyermek kistafírozása egyetemi diplomáig - különórákkal,edzésekkel, TB által nem támogatott szemüveggel, fogszabályozóval, és még millió ilyen apjaf@sza, olyan huszonöt-harminc millió. Több gyerek esetében nyilván némiképp csökken,hiszen vannak olyan pénzek, amelyek eloszlanak.Az állam viszont soha nem fogja még csak a felét sem betolni az összegnek, tehát miról beszélünk? Magukra vannak hagyva a gyermekesek, főleg az egy, kétgyermekesek, kapnak valami kis kölest, oszt itt van,nesze zabálj....

élhetetlen 2020.12.16. 00:02:18

@Sir Galahad: Novák Katalin egy elvtelen HP (nem a nyomtató). Akkor lenne hiteles ezzel a szöveggel, ha, miután előadta, lemondana, és hazamenne családanyaként kiteljesedni. De ezt csak másoknak ajánlja. Konzervatív? A nő szüljön, és jöjjenek az unokák, ahogy Kövér is ezt látja helyesnek? Csak képzeld el, hogy minden nőnemű orvos, tanár, mérnök, építész stb. visszavonulna háztartásbelinek, kitéve a családot az éhenhalásnak, ha kiderülne, hogy nem minden férfi különb a nőnél, és nem tud eleget keresni. Vagy az lenne a megoldás, hogy nőket küldjük a konyhába, és az akár sokkal butább férfiak kapjanak dupla fizetést, produktumtól függetlenül? A konzervatív kormány, aki ahelyett, hogy megfizethető bérlakásokat építene, 20 milliókat ad azoknak, akinek már van annyi, hogy csokos új lakást vegyenek? Ez nem konzervatív családtámogatás, csak az építőipari cégek támogatása.

Etniez 2020.12.16. 00:02:26

Novák Katalin a "jaj fogy a magyar itt a, világvége" vészkórus tagja, egy báb a bábszínházban.

Mivel a nagy demográfiai fordulatot nem sikerült elérni a bután kitalált támogatásokkal, ezért most már a szívre akarnak hatni.

Nem kell ezzel komolyan foglalkozni.

Az ellátórendszerre sajnálják a pénzt, így a nők továbbra sem fognak szülni. Egy 3 gyerekes anya simán kiesik 10 évre a munkaerőpiacról, onnan visszatérni a folyton beteg 3 gyerekkel nagy kihívás.

szombi 2020.12.16. 00:02:34

Bántalmazott, megvert, elnyomott, munkájától és karrierjétől megfosztott nő NEM FOG SZÜLNI! Ideje lenne megérteni. Feltéve, ha nem pont ez volt a cél...

kvp 2020.12.16. 00:04:10

@Billy Hill: Nem az a gond, hogy ugyanahoz a poziciohoz ugyanaz a ber jar, hanem az, hogy a nok a kieso ido miatt nem tudnak ugyanolyan mertekben elorehaladni mint a ferfiak, ezert lemaradnak. Tehat ha egy no 1-2 evet otthonmarad, akkor 1-2 vagy tobb evvel kerul hatranyba mintha vegig dolgozna.

A modern tarsadalom hajnalan ezt ugy oldottak meg, hogy a nok csak addig dolgoztak, amig gyermekuk nem lett, utanna foallasu anyakka valtak. Jelenleg a nyugati tarsadalmakban ezt ugy oldjak meg, hogy a nok egy resze foallasu dolgozo lesz, gyernek nelkul, mig egy reszuk viszonylag koran foallasu anya. Csak azok a nok vannak bajban (es anyagi hatranyban) akik szeretnek a karriert es a gyerekvallalast is. Ezt joreszt csak ugy lehetne korrigalni, hogy a gyerekvallalas automatikus munkahelyi elorelepest jelentsen, tehat a gyerekszulessel es nevelessel toltott ido garantalt eloremenetelt es bernovekedest jelentsen. Nem eppen meritrokratikus, de az erdem szerinti eloremenetel a mai vilagban amugy is eleg elavult fogalomnak szamit, mivel elonyben reszesiti a jobbakat (tehat rasszista, szemben pl. a bevezetesre javasolt borszin es grievances alapu rendszerrel).

Sajnos a modern kapitalista tarsadalomban a nagytokesek ellenerdekeltek a dolgozoik gyermekvallalasaban. Erre jelentene megoldast az az ENSZ javaslatra most bevezetes alatt allo elv, hogy a dolgozok nem vallalnak gyereket es a szukseges dolgozo utanpotlast kulso forrasbol fedezik. Ez azzal is jar, hogy a fejlett kapitalista allamnak szinte nem is kell koltenie gyereknevelesre es oktatasra, mert minden majdani dolgozo mashol szuletik es no fol, igy azoknak az allamoknak a koltsegveteset terheli ahonnan szarmazik. A modell eleg jol mukodik es ha egy orszag lakossaga nem valik onkent ketfele (dolgozo es segelyen elve gyerekszulo csaladokra) vagy nem all at az egyebkent elavultnak tartott a ferfi dolgozik es a no szuli a gyerekeket modellre, akkor minden generacioban mas es mas nepcsoportok alkotjak majd az aktualis dolgozo generaciot. A jovobeli embereknek valoszinuleg meg kell hozniuk a dontest, hogy csaladjuk lesz es nyomorognak vagy dolgoznak de nem lehet gyermekuk. (esetleg a ketto kombinacioja, ahol csak annyi munkas szuleteset finanszirozzak segellyel, amennyre a tokenek szuksege van, ez a rendszer nagyon jol kezelte az elso ipari forradalom idejen a lovak szamanak fokozatos leepiteset, most 4.-nel a munkasok kerulnek kivaltasa, varhatoan hasonlo modon)

A nem szuletnek gyerekek modellt segiti elo a nemek ujradefinialasa is. Ha nem ket biologiai es tarsadalmi nem letezik (no/anya es ferfi/apa), akkor jo esellyel mindenki aki nem a biologiaibol hozott kettobe sorolja magat kiesik a gyermeknemzesbol. (a jelenleg elterjedt nemvalto mutetek mellekhatasa a sterilizacio) Ez gazdasagilag elonyos, mert egy biologiailag semleges, tarsdalmilag valtozatos nemu dolgozo lakossagot jelent, akik nem szaporodnak, tehat minimalis a koltseguk. Az elmaradott regiokbol pedig barmikor ujra fel lehet tolteni az ipart dolgozokkal a kivant mennyisegben.

Humanus a fenti modell? Nagyon nem. Megvalositjak a nagytokesek? Igen, folyamatban van, mert anyagilag nagyon megeri. A mai tarsadalami problemak jelentos reszet a globalis nagytokes gazdasagi rendszer lete okozza.

plephyl 2020.12.16. 00:04:14

A nők hamarabb nyugdíjba mehetnek. Ez a férfiakra nézve negatív diszkrimináció. Képzeljük el, mi lenne, ha fordítva lenne.

jonatanxx 2020.12.16. 09:58:19

@moonlight777: Szuper! Ne változtass a döntéseden!

chrisred 2020.12.16. 09:58:24

@Sir Galahad: Úgy lenne tisztességes, ha a kormány nyilvánosan beismerné, hogy nem az ország összes polgárát képviseli, hanem annak csak egy részét.

igazi hős 2020.12.16. 09:58:35

@kewcheg: Nem pénzkérdés - mondom én, ahol nincs anyagi probléma. A gond ott van, ahol nem lehet saját pénzzel segíteni. Az oktatásból kispórolt pénzeket és a már tudatosnak tűnő minőségromlást szülőként nem tudom kompenzálni. Mert még ha a saját gyerekemnek meg is vásárolom azt az oktatást, amit az állam elhanyagolt, a többieknek nem tudom. Viszont ezzel az én gyerekem veszít, mert ha megszokja, hogy féllábúakkal fut versenyt, akkor lehetnek sikerélményei, de később a piac a valódi teljesítményét fogja "beárazni". (Kivéve ha politikus lesz.)
Ami ennél is súlyosabb, hogy tizenéves gyerekek már úgy gondolják, hogy nem éri meg tanulni, mert úgy sem az alapján fognak jól élni. Ez a politika felelőssége vagy inkább felelőtlensége.

Nzoltan 2020.12.16. 09:58:48

@Etniez: És ebben mi a rossz?
Ebben az országban annak a rossz, aki csak tárott szájjal a sültgalambra vár.
Ezért a f.szerdő jut neki.
Nem keseregni kell, hanem megunkba nézni, hogy hol rontottuk el, és levonni a tanulságot, és újratervezni.

Medgar 2020.12.16. 09:59:21

@Billy Hill: Az azonos profilú és nagyságú cégnél azonos munkakörben és munkaidőben foglalkoztatottak körében nincs szignifikáns eltérés.

Real_Time 2020.12.16. 09:59:27

@plephyl: Az összes jelenlegi "családtámogatás" diszkriminálja a férfiakat, az apákat ha úgy tetszik, csak az anyáknak biztosít kedvezményeket. Ugyanakkor az úgynevezett "ingyenpénz" valójában hitel, ugyanolyan banki elbírálás alá esik mint bármely másik lakossági hitel, ahol pont az állítólag kevesebbet kereső nőnek kell igazolnia jövedelmét elsősorban, és nem az "ötszörannyit" kereső férfianak. Márpedig a cikkben szereplő a csapból is ez folyó "kevesebbet kereső" nők elmélettel ez így megint csak homlokegyenest szembemegy.

Nzoltan 2020.12.16. 09:59:32

@moonlight777: A miniszterasszony videója is arról szól, hogy a te választásod. Azt csinálsz, amit akarsz.
Csak sokan szándékosan nem értik.

FILTOL · http://hulyekkimeljenek.blog.hu/ 2020.12.16. 09:59:41

jol van nyugodjá' meg. senki nem fog bekuldeni a konyhaba... max a huje aki elvett.

ⲘⲁⲭѴⲁl ⲂⲓrⲥⲁⲘⲁⲛ ⲔöⲍÍró · http://bircahang.org 2020.12.16. 09:59:48

Ez van, kénytelen vagyunk védekezni, mert a liberálisok támadják a családot, a házasságot, a nemeket.

godless 2020.12.16. 09:59:59

@élhetetlen: "Aztán a forvardoló menedzser fiúkák, akik kapnak egy levelet egy megoldandó problémával, tovább küldik tíz embernek, és ha van megoldás, akkor ők tálalják. És többet keresnek, mint bármelyik probléma megoldó, bár egy fizetési kategóriában vannak, de olyan jól teljesítenek."
A feleségem ugyan csak egy minisztériumi szakreferens, de ezt a fenti mondatot akár ő is írhatta volna...
A bicska kinyílik a zsebemben, amikor a minisztériumi főnökeiről ( 30 év körüli kis nyaloncok) mesél..

birkamenet 2020.12.16. 10:00:03

@moonlight777: " Egyre világosabb, hogy nem azért kellenek a gyerekek ennek a hatalomnak, hogy ne fogyjon el a magyarság, hanem azért, hogy legyen elegendő utánpótlás engedelmes bérrabszolgákból. "

Ha ma szülnél egy gyereket, akkor mire bölcsödébe adod, már meg is bukott ez a degenerált illiberált maffia rendszer. Úgyhogy ne foszd meg magad a világ legnagyobb élményétől!
Utána meg csak arra vigyázz, hogy te nehogy birkának neveld a gyerekeidet! Mert az már a te sarad lesz!

jiar 2020.12.16. 10:51:23

@kewcheg: Biztos igazad van a leírtakban, de ez így egyoldalú összehasonlítás, hogy a gyerek nélküliek jobban járnak.

Egyedül élőként nincs semmilyen adókedvezményem, nem kapok semmilyen támogatást sem lakásra, sem felújításra, sem autóra. A munkahelyen én dolgozom az ünnepek előtt/között/alatt, hogy a családosok a családjukkal lehessenek. Az intézményi gyerekprogramok miatt nekik természetes, hogy évente jó pár alkalommal elkéredzkednek, órákra, félnapokra, nekem ez nem jár. Túlórázni, mit nem fizetnek ki, szintén én fogok, mert menni kell a gyerekért.
Az elbaszott családpolitikának köszönhetően a lakásárak az égben, az autók ára szintén. Egyedül, átlagos vidéki fizetésből, nemhogy Pesten, de még vidéki városban is elérhetetlen egy önálló lakás, autó, anélkül, hogy ne rabosítsam el magam 30 évre egy hitel formájában. Párban, kedvezményekkel, ez már 10 éven belül realizálható lenne. Nem mondom, hogy könnyebb, de egy elég fontos része az ember életének a saját tulajdon adta biztonság. Nem azért nincs párom, mert nem akarok, hanem, mert így hozta az élet. A jelen állapotok között, ez sehol és semmiben nem jelent előnyt.

jiar 2020.12.16. 11:02:34

@kewcheg: Biztos igazad van a leírtakban, de ez így egyoldalú összehasonlítás, hogy a gyerek nélküliek jobban járnak.

Egyedül élőként nincs semmilyen adókedvezményem, nem kapok semmilyen támogatást sem lakásra, sem felújításra, sem autóra. A munkahelyen én dolgozom az ünnepek előtt/között/alatt, hogy a családosok a családjukkal lehessenek. Az intézményi gyerekprogramok miatt nekik természetes, hogy évente jó pár alkalommal elkéredzkednek, órákra, félnapokra, nekem ez nem jár. Túlórázni, mit nem fizetnek ki, szintén én fogok, mert menni kell a gyerekért.
Az elbaszott családpolitikának köszönhetően a lakásárak az égben, az autók ára szintén. Egyedül, átlagos vidéki fizetésből, nemhogy Pesten, de még vidéki városban is elérhetetlen egy önálló lakás, autó, anélkül, hogy ne rabosítsam el magam 30 évre egy hitel formájában. Párban, kedvezményekkel, ez már 10 éven belül realizálható lenne. Nem mondom, hogy könnyebb, de egy elég fontos része az ember életének a saját tulajdon adta biztonság. Nem azért nincs párom, mert nem akarok, hanem, mert így hozta az élet. A jelen állapotok között, ez sehol és semmiben nem jelent előnyt.

moonlight777 2020.12.16. 11:02:51

@birkamenet:

sosem vágytam gyerekre, tehát nem lesz
amúgy a globális folyamatok arra tartanak, hogy 20-30 év mulva is csa a bérrabszolgaság lesz egy átlagember sorsa...

Reszelő Aladár 2020.12.16. 11:02:54

Érdemes a miniszterasszony videóját figyelmesen végignézni. Pont arról szól, hogy nincs értelme a nőt és férfit minden létező kategóriában összevetni. Mert nem adja ki. Várható értékben egy férfi mindig gyorsabban fut, magasabbra ugrik és nagyobb súlyt emel. A régi időkben ezért végeztek olyan munkákat, ahol erre volt szükség. Pár évtizeddel ezelőttig létezett az egykeresős modell. Ott ugye a nőknek nem kellett dolgozni a létfenntartásért. A munka pedig a legtöbb esetben kétkezi fizikai munkát jelentett, talán kimondható, hogy legtöbb nő nem ilyen önmegvalósítás a vágyott.
Aztán jöttek a világháborúk és kiderült, hogy a nők igenis megállják a helyüket a hátországban, amire lehetnek is büszkék joggal. Mindeközben a férfiak meg a fronton harcoltak és haltak/nyomorultak meg.
Aztán jöttek nyugaton a békés évek és a fokozatos automatizáció és robotizáció. Egyre több lett a szellemi munkakör és a nők egyre jobban hozzáfértek a korszerű oktatáshoz. Elkezdtek emelkedni a vállalati majd társadalmi ranglétrán is. Kihívóiva váltak a férfiaknak, mostanra pedig eljutottunk odáig, hogy egy XXI századi nőnek csak az aktuális napi igényei mentén van szüksége férfiakra. Valakiknél ez persze már most is nulla.
100 év alatt sikerült teljesen átalakítani a nők évezredes szerepét. De közben a sok-sok “jó” mellett csak becsúszott néhány baki.
Sikerült a gyerekvállalási kedvet a fenntartható szint alá manőverezni. Ez főként az időskori nyugellátás esetén kellemetlen: ha nincs dolgozó, akkor nyugdíjjárulék sem... de persze erre is volt válasz, az öngondoskodás: vagyis dolgozz többet és tegyél félre. Ha meg nem jön be az ígért hozam, akkor... így jártál. Mostanra pedig a bevándorlás lett az egyetlen lehetőség: legalább annyian dolgozzanak, amiből az ellátás megvan. Utána lesz ami lesz. Bár mivel nincs gyerek, mindegy mi lesz utána (fenntarthatóság mi?). Ez a társadalmi vetület.
De ott az egyéni. Minden faj genetikai parancsában ott a szaporodás és utódok létrehozásának utasítása. Évmilliók óta így van ez, a társadalom megváltozó berendezkedése pedig nem írja felül a genetikát, pláne nem generációk alatt. A női test gyerekszülésre (is) lett tervezve, bonyolult hormonális folyamatok szabályozzák, melyekre nem csak konkrétan a magzat kihordása, maga a szülés, de gyerekek későbbi jelenléte is hatással van. Vagyis talán kijelenthető, hogy várható érték szerint a nőket igenis boldoggá teszi a gyerek.
Vagyis minden olyan üzenet, amely a gyerekvállalással szembe hat (szingliség, abortusz, fokozott önmegavlósítás, egománia), az káros mind egyéni mind társadalmi szinten.
És végül ott van meg a férfiak szerepe. A korszerű nő képét általában egy idejétmúlt férfi képével szokás összevetni. Aki ugye önző, atyáskodó, erőszakos, bántalmazó, iszákos, hűtlen, gyerekbántalmazó, stb. Csakhogy a legtöbb férfi nem ilyen. A legtöbb férfi ugyanúgy már nem a sötét középkorban él. Egyrészt elfogadja a nőt önmagával egyenértékűnek, tisztában van vele, hogy a nő otthagyhatja ha a fentiek szerint viselkedik. Emellett részt vesz a gyereknevelésben és a házimunkában is. Hány férfi jár bevásárolni? Nézz korul a boltban... Hányan főznek? Többen mind gondolnád. Mennyi szerszám van otthon? Nem csak dísznek.
A család olyan mint a demokrácia, egyik sem tökéletes, de jobbat nem találtak ki még nála. De ha a demokráciáért illik szenvedélyesen küzdeni és minden nem szimpatikus változtatási kísérletet egyenesen a halálaként jellemezni, akkor miért kell a sokkal régebb óta működő családot szüntelenül átalakítani? A férfi sosem lesz nő és fordítva sem. Ezt kéne elfogadni elsőnek.

Arcade Macho 2020.12.16. 13:51:30

@élhetetlen: teso, ha veletlenul nyuggereztelek volna most visszavonom :)

Dan da Man 2020.12.25. 11:39:44

@Reszelő Aladár: Azta! Gondoltál már arra, hogy felcsapj propagandistának? Mert nagyszerű ideológiát gyártottál.
A probléma az eszmefuttatásodban (ami egyébként sok igazságot tartalmaz) azokkal az apró, pici csúsztatásokkal, és téves konklúziókkal kapcsolatos, ahova kilyukadsz. És ezek tényleg apróságok. Már-már olyanok, hogy "így is magyarázhatjuk a valóságot".
Csak az olyan dolgok, mint "legtöbb", "idejétmúlt", nem objektív kategóriák. A szabad akarat témakörét nem is említve.
Tehát jó felvetésekből sikerül részlegesen téves konzekvenciát levonnod.
Ez persze szíved joga.
A baj csak az, hogy a kormány ezeket rá akarja erőltetni az emberekre. És hát az emberek egy részének más az elképzelése. És itt szűnik meg ez demokrácia lenni. Mert elvileg mindenki azt csinálhat, amit akar (nyilván törvényes kereteken belül). De ha megmondjuk neki, hogy mit "illene" csinálni, az már nem szabadság. És Amerikában ezt csinálják jobban - mert ott buzik és begyöpösödött őskeresztények is egy országban élnek, és egyiknek se szabják meg, hogy hogyan vezesse az életét.
Ez a fasz és a csatlósai meg pontosan ezt akarják. És mindezt úgy, hogy amit ajánlanak az nem vonzó alternatíva, csak egy lehetőség. Talán el kéne gondolkozni azon, hogy lehet-e (és hogyan lehet) a mai világban szimpatikussá tenni egy olyan elvet, amit a civilizáció RÉSZBEN meghaladt. (Ezzel nem azt mondom, hogy ez jó lenne, csak a tényt közlöm.) És mivel ezek nagyon korlátolt és fantáziátlan emberek, akik ráadásul nem a népnek akarnak jót, ezért nem tudnak ilyen dimenziók mentén gondolkozni.
A baj csak az, hogy olyan embereket is meghülyítenek, mint amilyen Te vagy. Pedig értelmesebbnek tűnsz annál, hogy ezekhez a konzekvenciákhoz lyukadj ki.
Becsületedre váljék, hogy legalább nem agresszívan, bunkón kommunikálsz, nem alázod meg a másik oldalt... szóval több ilyen ember kellene arra az oldalra, amelyet a gondolataid támogatnak, és máris élhetőbb lenne a kommentelés.
(Nekem meg lehetne kicsit kevésbé kioktató a modorom, csak a sok fasz közt már ehhez szoktam hozzá, szóval elnézést. Nehéz levetkőzni...)

Tanulópénz · http://www.koloknet.hu/ 2020.12.25. 11:56:24

Kedves kommentelők! Izgalmas felvetéseket lehet olvasni a kommentek között, de némelyiknek a stílusa elmarad a közölni kívánt gondolatok színvonalától. Kérek mindenkit, hogy a jövőben olvassa el kétszer amit írt, és annak érdekében, hogy ne kelljen lemoderálnom, írja át vagy vegye ki azokat a részeket, szavakat, amik nem igazán segítik a kulturált vita kialakulását. Előre is köszönöm.
süti beállítások módosítása